getekend naar aanleiding van teksten over wederkerigheid

all in one

(2023)

getekend naar aanleiding van teksten over wederkerigheid

inspired by a walk

wandering

(2023 - 2024)

inspired by a walk

tijdens de lockdown viel me op hoe slecht de bomen er uit zagen, half dode takken die uitstaken, onze luchtvoorziening, de bomen en ademnood door covid baarde me zorgen

lucht en adem

(2021)

tijdens de lockdown viel me op hoe slecht de bomen er uit zagen, half dode takken die uitstaken, onze luchtvoorziening, de bomen en ademnood door covid baarde me zorgen

Het langzaam uitsterven, of nieuw leven inblazen

ecocide

(2021 - 2022)

Het langzaam uitsterven, of nieuw leven inblazen

atelier aan huis tijdens de eerste lockdown in maart 2020

kunst in quarantaine

(2020)

atelier aan huis tijdens de eerste lockdown in maart 2020

Met het houtskool dat ik zelf stook en dat met het tekenen uit elkaar valt bouw ik een beeld op rondom vergankelijkheid

vergankelijkheid

(2018)

Met het houtskool dat ik zelf stook en dat met het tekenen uit elkaar valt bouw ik een beeld op rondom vergankelijkheid

Tekeningen op klein formaat, met eigen gestookt houtskool op museumkarton

17.5 x 25.5

(2019)

Tekeningen op klein formaat, met eigen gestookt houtskool op museumkarton

Houtskool van diverse bomen als zelfstandig object in een kastje met tekening.

houtskoolkastjes

(2018 - 2019)

Houtskool van diverse bomen als zelfstandig object in een kastje met tekening.

schaduwtekeningen met gestookt houtskool van diverse bomen

licht en schaduw

(2015 - 2017)

schaduwtekeningen met gestookt houtskool van diverse bomen

de weg ontstaat al gaande

mentale landschappen

(2016)

de weg ontstaat al gaande

Houtskool gestookt uit diverse houtsoorten inspireert me tot het maken van verschillende schaduwtekeningen.

houtskool

(2015)

Houtskool gestookt uit diverse houtsoorten inspireert me tot het maken van verschillende schaduwtekeningen.

In het landschap in de flevopolder zijn nog resten te vinden van het verdronken woud. Die vondsten waren de start voor een nieuwe serie werken.
Nu €200 p st. #artistsupportpledge

verdronken woud 2013

(2013)

In het landschap in de flevopolder zijn nog resten te vinden van het verdronken woud. Die vondsten waren de start voor een nieuwe serie werken. Nu €200 p st. #artistsupportpledge

Houtskool tekeningen op basis van de gevonden resten en verhalen van het verdronken woud.

verdronken woud 2012

(2012)

Houtskool tekeningen op basis van de gevonden resten en verhalen van het verdronken woud.

verbrand archeologisch hout leidt me naar het (verdronken) woud

schilderwerk 2011

(2010 - 2012)

verbrand archeologisch hout leidt me naar het (verdronken) woud

as vermengd met was tot licht en schaduw

as en was, 2009-2011

(2009 - 2011)

as vermengd met was tot licht en schaduw

Eén van de dingen die ter sprake kwam tijdens de voorbereidingen van gedeelde muren was: ‘wat zit er in het immigrantenkoffertje’, of ‘waarmee maak je van je huis weer een thuis’. Wat heb je nodig. Zijn dat dingen die jou aan je thuisland herinneren, óf datgene wat nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.

gedeelde muren

(2009)

Eén van de dingen die ter sprake kwam tijdens de voorbereidingen van gedeelde muren was: ‘wat zit er in het immigrantenkoffertje’, of ‘waarmee maak je van je huis weer een thuis’. Wat heb je nodig. Zijn dat dingen die jou aan je thuisland herinneren, óf datgene wat nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt.

werk geïnspireerd op de stad Dortmund en de mijnen uit de omgeving

dortmund

(2011)

werk geïnspireerd op de stad Dortmund en de mijnen uit de omgeving

Twee weken kon ik in punt wg werken aan een muurtekening met houtskool als onderdeel van de expostie: zonder licht geen schaduw, zonder vuur geen as.

muurtekening 2009, houtskool

(2009)

Twee weken kon ik in punt wg werken aan een muurtekening met houtskool als onderdeel van de expostie: zonder licht geen schaduw, zonder vuur geen as.

het houtskool uit een 16e eeuwse smidwerkplaats werd het uitgangspunt voor een serie schilderijen gebaseerd op foto's van bomen

zonder licht geen schaduw

(2006 - 2007)

het houtskool uit een 16e eeuwse smidwerkplaats werd het uitgangspunt voor een serie schilderijen gebaseerd op foto's van bomen

werk op basis van verbrand materiaal, gemengd met bijenwas of gom.

aswerken 2008

(2008)

werk op basis van verbrand materiaal, gemengd met bijenwas of gom.

imprimatur 2007: het worde afgedrukt. Sporen in de tijd, afdrukken van leven, huid en textuur. De zwarte grondstof: verbrand materiaal uit een archeologische laag, verwijzing naar drukwerk. Afdrukken die ons terugvoeren in plaats en tijd.

installatie veilinggebouw historische tuin aalsmeer

(2007)

imprimatur 2007: het worde afgedrukt. Sporen in de tijd, afdrukken van leven, huid en textuur. De zwarte grondstof: verbrand materiaal uit een archeologische laag, verwijzing naar drukwerk. Afdrukken die ons terugvoeren in plaats en tijd.

Van drie oude boerderijen in Schoorl heb ik de bewoners geïnterviewd over hun verbinding met de plek waar ze wonen. In hun tuinen heb ik grondboringen gedaan en samen met opgetekende verhalen, foto's en schilderwerk in huis Duinwijk (schoorl)geëxposeerd.

grondverhalen

(2006)

Van drie oude boerderijen in Schoorl heb ik de bewoners geïnterviewd over hun verbinding met de plek waar ze wonen. In hun tuinen heb ik grondboringen gedaan en samen met opgetekende verhalen, foto's en schilderwerk in huis Duinwijk (schoorl)geëxposeerd.

Deze serie is in een reeks geschilderd van donker naar licht op doeken van 50x60 cm. Ook hier is weer as gebruikt uit Hoorn.

hoorns as 2

(2005)

Deze serie is in een reeks geschilderd van donker naar licht op doeken van 50x60 cm. Ook hier is weer as gebruikt uit Hoorn.

het verbrande materiaal wordt tot een gouache(verf) gemaakt. Hier op aquarelpapier verwerkt.

werk op papier

(2005)

het verbrande materiaal wordt tot een gouache(verf) gemaakt. Hier op aquarelpapier verwerkt.

Het materiaal van deze schilderijen is afkomstig uit een archeologische opgraving in de gravenstraat in Hoorn. Het werk hangt ongeveer 5 cm. van de muur af zodat transparantie en licht samen gaan met de materie waarmee het geschilderd is.

hoorns as

(2003 - 2005)

Het materiaal van deze schilderijen is afkomstig uit een archeologische opgraving in de gravenstraat in Hoorn. Het werk hangt ongeveer 5 cm. van de muur af zodat transparantie en licht samen gaan met de materie waarmee het geschilderd is.

met aardinkt wordt op glas geschilderd en dat afgedrukt op papier. Later wordt het soms dunne papier opgespannen op een houten frame.

monotypie

(2002)

met aardinkt wordt op glas geschilderd en dat afgedrukt op papier. Later wordt het soms dunne papier opgespannen op een houten frame.

Sporen en tekens, al dan niet door mensenhanden gemaakt, vormen de basis van deze werken.

aardeschilderijen

(1996 - 2002)

Sporen en tekens, al dan niet door mensenhanden gemaakt, vormen de basis van deze werken.